Hoogbegaafdheid
Meer-en hoogbegaafde leerlingen hebben vaak andere onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Binnen het reguliere onderwijs wordt zoveel mogelijk in deze behoeften voorzien, door het aanpassen van het onderwijsaanbod. Voor een groep hoogbegaafde leerlingen is dit aanbod binnen het reguliere onderwijs echter niet toereikend. Voor hen heeft stichting Prodas het voltijd Leo-onderwijs. In de vijf Leo-klassen krijgen inmiddels ca. 90 hoogbegaafde kinderen onderwijs dat past bij hun manier van leren. Er wordt lesgegeven aan de groepen 2 t/m 8, op basisschool de Aventurijn in Deurne. Met vijf groepen van ongeveer 20 leerlingen is de Leo-afdeling de afgelopen jaren gegroeid tot een school binnen de school.
De primaire ondersteuning voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen begint in de reguliere groep; denk hierbij aan het aanbieden van uitdagende leerstof en leermaterialen, het begeleiden vanuit het eigen leerproces, compacten en verrijken van de leerstof. Daarnaast kan een verdiepend aanbod worden ingezet, waarin doelen als leren leren en leren denken centraal staan. Voor een groep hoogbegaafde leerlingen is dit aangepaste onderwijsaanbod niet toereikend. Wanneer school en ouders dit herkennen, kunnen zij een verkennend gesprek aanvragen bij de Leo-afdeling, om na te gaan of het aanbod van de Leo-afdeling passend is bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling.
De Leo-afdeling is bedoeld voor hoogbegaafde kinderen die vastgelopen zijn in het reguliere systeem of dreigen vast te lopen. Ondanks aanpassing van het onderwijsaanbod en de aandacht voor eigen leerdoelen, kan de reguliere school niet meer voldoende in de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling voorzien. Op dat moment kan een verkennend gesprek worden aangevraagd bij de Leo-afdeling, waarna de toelatingsprocedure in gang kan worden gezet (zie toelatingsprocedure).
Bekijk hieronder onze mini documentaire over het Leo-onderwijs dat wij aanbieden.
Meer informatie