Media maken in 360 graden
23 oktober 2017
We leven in een bijzondere tijd. De technologie is zo ver dat het maken en verspreiden van media voor iedereen toegankelijk is geworden. Maar is iedereen die zelf media kan maken ook mediawijs? En hoe kun je zelf op een wijze manier media maken? Mooie vragen waar je samen met kinderen mee aan de slag kunt.
Door: Franka van Deursen
Dankzij het innovatieproject van Jeroen Vrijnsen kunnen we in het Ontdeklab al kennismaken met kansen en mogelijkheden op het gebied VR en AR. Een fascinerende technologie, sterk in opkomst. En een technologie die letterlijk een nieuwe dimensie toevoegt aan de al bestaande media.
Deel 1 van het innovatieplan: Een 360 graden greenscreen
Wat je nog niet of nauwelijks ziet zijn kansen van greenscreen in deze nieuwe 360 graden wereld.
Ik zag zo’n greenscreen wel voor me op het podium van BS de Diamant, maar heb lang niet niet alle technische kennis in huis om het daadwerkelijk te kunnen realiseren. Daardoor ben ik in gesprek geraakt met Geert Bukkems van De Peelpioniers. We werden allebei enorm enthousiast van het idee om in samenwerking zo’n 360 graden greenscreen te ontwikkelen.
Waarom een 360 graden greenscreen?
Doel is om zoveel mogelijk technische skills en talenten van kinderen en jongeren in te zetten. Om hen uit te dagen om hun eigen specifieke talenten in samenwerking met ons en elkaar verder te ontwikkelen. Het project leent zich daar heel goed voor, want het is (ook voor veel professionals) een nieuw en ingewikkeld werkgebied. We brengen talentvolle jongeren vragen waar ze nog niet over nagedacht hadden. En dat daagt uit.
Hoe dan?
Het project krijgt langzaam aan vorm door volgens de cyclus van ontwerpend leren te werken. Van stofkeuze tot belichting, van materiaalkeuze tot editing. Alles is belangrijk en over alles moet nagedacht worden. Waar de een verstand heeft van professioneel editen, is de ander een kei in het goed uitzoeken van de belichting of het op maat maken van de stof.
We komen allerlei obstakels tegen die overwonnen moeten worden. Nadenken, puzzelen en op hèt idee komen om weer verder te kunnen. Dat blijkt echt de charme van het hele verhaal te zijn. Er wordt open scource gewerkt, er komt hulp uit alle hoeken en we leren van elkaar. Dat werkt erg motiverend en zo komen we samen tot oplossingen.
De volgende stap is de belichting en het leren greenscreen-editen in Premiere Pro. Heel technisch. Maar ook hier komen we met de hulp van onze jonge talenten wel uit. Een project in volle gang. En wie mee wil denken en/of werken. Je hulp is van harte welkom!
Deel 2 van het innovatieplan: Een leenkist met 10 iPads
Een kist met iPads biedt vele kansen en mogelijkheden op het gebied van eigentijds leren. iPads zijn betrouwbaar, stabiel en vele bruikbare apps werken alleen op IOS. Iedere klas zou beschikking moeten hebben over zo’n kist, maar gezien de hoge kosten van de devices blijkt dit in de dagelijkse schoolpraktijk niet altijd een haalbare kaart te zijn.
Het innovatiefonds heeft budget toegekend om een leenkist met 10 iPADS in te richten. Iedere PRODAS-school kan deze kist reserveren en een tijd in de klas gebruiken. Dit alles in combinatie met innovatieve activiteiten rondom mediawijsheid en media maken vanuit het Ontdeklab.
Vloggen, promotievideo’s maken, apps ontwerpen, infographics maken etc. etc. Het is allemaal mogelijk. De kist is enthousiast ontvangen en is inmiddels volgeboekt tot februari. Wie mailt naar ontdeklab@prodas.nl kan al een reservering maken vanaf februari 2018.
Om het leerkrachten nog wat gemakkelijker te maken om volgens de cyclus van onderzoekend leren te werken zullen er in de komende tijd nog accessoires worden toegevoegd. Deze hebben als doel het gemakkelijker maken van het reflecteren op de zelf gemaakte media van de kinderen.
Terug naar overzicht