Film in de klas
7 oktober 2019
Wat doet een regisseur precies? En wat is monteren eigenlijk? Zelf aan de slag met het maken van een film! Eerst schrijven we een script en denken we na over; welke personages er allemaal meedoen in onze film, welke plekken/plaatsen wil ik filmen? Wie of wat heb ik er allemaal voor nodig? Er komt heel wat kijken bij het maken van een eigen video.
De kinderen bedenken of krijgen van de leerkracht ieder een eigen onderwerp en gaan daarmee aan de slag. Zo maakten de kinderen een eigen actiefilm, bedachten ze een interview voor bij de brandweer, een promotiefilm voor onze school, een fantasieverhaal over de jeukende kleren of een mysterieus rekenboek. De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos. Maar het begint allemaal bij een idee. Hiervoor is het handig om een aantal voorbeeldjes te laten zien, deze zijn makkelijk op te zoeken via YouTube.
In de voorbeelden komt ook naar voren, wat de beste manier van filmen is. Je kunt een scene van voren benaderen of juist over de schouder mee kijken. Is het mooier hoog vanuit de lucht of toch beter vanuit het kikvorsperspectief. Dit maakt je film echt anders. Het blijft vaak ook niet bij één shot. Pak je een overzicht waar iedereen op staat, of juist een detail waar maar één of twee spelers in beeld zijn. En dan… komt nog de keuze voor de achtergrondmuziek. Maar goed eerst het verhaal.
Het verhaal
De kinderen beginnen met een stel opdracht, om te beschrijven wat het verhaal is en wat er in gebeurt. Waar het zich afspeelt, welke locaties heb je daarvoor nodig. Uit deze verhalen moet je met de klas een keuze maken. Je kunt helaas niet alle verhalen verfilmen, want je hebt ook spelers nodig. De kinderen waarvan de verhalen worden gekozen worden regisseur, vaak is dit een gecombineerd verhaal. Wanneer het ene kind het wil hebben over het verborgen huis (waar iets mysterieus gebeurt) en de ander heeft het over het geheime toverdrankje dan passen deze verhalen prima bij elkaar. Dan heb je dus ook twee regisseurs en dat is fijn. Zij kunnen met elkaar overleggen, maar ook de lijnen uitzetten. Wanneer dit met het hele groepje gebeurt, krijg je vaak chaos. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet mee kunnen denken.
Script
De regisseurs gaan aan de slag met het maken van het script. Wanneer, waar, wat op welk moment. Het moet zo gedetailleerd mogelijk opgeschreven worden, zodat de spelers precies weten wat ze moeten doen.
Heel belangrijk!
Misschien wel het moeilijkste van het maken van een film, is het maken van afspraken. Wanneer wordt er gefilmd en waar wordt er gefilmd. Zeker wanneer je de opdracht buiten school laat lopen. Niet iedereen is dezelfde woensdagmiddag vrij of kun je dan wel in het ziekenhuis, dierpension, of dat éne kasteel terecht. Dit vergt organisatorisch vermogen van de kinderen, maar ook discipline. Houd je aan de gemaakte afspraken.
Aan de slag
Wanneer de afspraken zijn gemaakt, kunnen de kinderen aan de slag. Ze plannen de scenes, wat moet op welke plek opgenomen worden? Niet elke scene hoeft op volgorde opgenomen te worden. Dit kun je bij het monteren heel makkelijk aanpassen. Vrijwel geen één scene staat er direct goed op. Wat je gefilmd hebt, kun je gebruiken, wat je niet gefilmd hebt kun je niet gebruiken. De kinderen moeten rekening houden met: de manier van filmen, lengte van scenes (beter kort en krachtig, dan lang en langdradig), de stand van de zon, geluiden van buitenaf, wind enzovoort. De acteurs moeten goed luisteren naar de regisseur. Samen kom je tot een prachtig resultaat.
De montage
Alle scenes staan op film, nu gaan de regisseurs aan de slag met de montage. Ze bewerken de geschoten filmpjes op de computer. Hier kunnen ze clips verwijderen, aanpassen, inkorten, geluid harder of zachter zetten, muziek toevoegen en de volgorde wijzigen. Hierbij is het handig wanneer ze goed weten, wat en hoe er gefilmd is. Wanneer er rekening is gehouden met bepaalde aspecten tijdens het filmen, dan scheelt dit heel veel tijd tijdens het monteren.
Trots op het eindresultaat
Tot slot is het natuurlijk erg leuk om samen het resultaat te bekijken. Hoe leuk is het dan om de hele klas en hun ouders uit te nodigen voor de film première!
Erwin Matheij, basisschool d'n Bogerd
Terug naar overzicht